Veelgestelde vragen

 

     Lening aanvragen

Hoe vraag ik een Mijn VerbouwLening aan?   

Doe dit online via de website van Vlaanderen. Je vindt via onderstaande link alle informatie.

     Klik hier om naar het VerbouwLoket te gaan 

 

Houden jullie rekening met het netto- of bruto-inkomen voor de berekening van de inkomenscategorie? 

Met geen van beide. We kijken naar het "gezamenlijk belastbaar inkomen" zoals vermeld op je officiële aanslagbiljet (= NIET je voorbereiding/het voorstel van de aangifte/de fiche die je werkgever doorstuurde...). 

 

Kan ik als niet-eigenaar van de te renoveren woning, de lening samen aangaan met mijn partner die wel eigenaar is?   

Neen. Enkel de eigenaar van de woning kan kredietnemer zijn.   

Ben je in dat geval wettelijk samenwonend of gehuwd? Dan dien je het ‘attest ter kennisname’ te ondertekenen en bij de aanvraag te voegen.

     Download hier het attest ter kennisname 

 

Kan mijn aanvraag afgekeurd worden? 

Ja. De kredietcommissie kan de aanvraag afkeuren. Volgende opsomming is niet limitatief, bijvoorbeeld als je niet voldoet aan de inkomensvoorwaarden, als je woning niet voldoet aan de voorwaarden, als de werken niet voldoen aan de voorwaarden, als we oordelen dat je niet voldoende terugbetalingscapaciteit hebt of als je gesignaleerd staat als wanbetaler bij de Nationale Bank. 

 

     Werken die in aanmerking komen

Waar vind ik een lijst van de werken die in aanmerking komen voor de Mijn VerbouwLening of Mijn VerbouwPremie? 

Op de website van de Vlaamse overheid vind je een overzicht van deze werken. Dit overzicht krijgt regelmatig een update.

     Bekijk hier het overzicht van de werken die in aanmerking komen  

 

Kan ik de lening ook aanvragen voor het plaatsen van rolluiken of screens? 

Neen. Dit valt niet onder de Mijn VerbouwLening en hiervoor kan je de lening dus niet gebruiken.  Rolluiken of screens komen ook niet in aanmerking voor de Mijn VerbouwPremie.

 

Kan ik de lening ook aanvragen voor het plaatsen van een thuisbatterij? 

Neen. Dit valt niet onder de Mijn VerbouwLening en hiervoor kan je de lening dus niet gebruiken.  Een thuisbatterij komt ook niet in aanmerking voor de Mijn VerbouwPremie.

 

Kan ik de lening ook aanvragen voor het plaatsen van een ventilatiesysteem? 

Neen. Dit valt niet onder de Mijn VerbouwLening en hiervoor kan je de lening dus niet gebruiken.  Een ventilatiesysteem komt ook niet in aanmerking voor de Mijn VerbouwPremie.

 

     Status van de lening of de aanvraag

Wanneer mag ik nieuws verwachten over mijn aanvraag? 

Het is erg druk. Daarom moet je rekening houden met een behandeltermijn van enkele maanden. 

     Meer info vind je in 'Hoe gaat het verder?’  

 

Mijn offerte vervalt binnenkort maar ik heb nog geen nieuws over de lening. Kunnen jullie mijn dossier niet sneller behandelen? 

We doen ons uiterste best om zo snel mogelijk te werken, maar we kunnen niemand voorrang geven. We behandelen alle dossiers in volgorde van aanvraag (indien ze volledig zijn!). Enkel op deze manier is het eerlijk voor iedereen.

Ga je toch al in op een offerte, laat je de werken al starten, of betaal je al facturen ... dan is dat uiteraard met het risico dat je de lening mogelijk toch niet krijgt. 

 

Waar kan ik online de status van het dossier raadplegen, de aflossingstabel en berichten terugvinden?

Je kan jouw kredietgegevens vinden en bekijken via onderstaande link. 

     Check hier de status van je dossier

Je kan je aanmelden met jouw eID of met Itsme.

De Vlaamse overheid maakte ook een instructievideo die je hier vindt.

 

     Digitaal ondertekenen van Mijn VerbouwLening

Waar vind ik de handleiding om Mijn VerbouwLening digitaal te ondertekenen?  

Het Energiehuis wijdde een hoofdstukje op onze website aan het digitaal ondertekenen. Je kan alles nalezen via onderstaande link.

     Klik hier om alles te weten over het digitaal ondertekenen   

 

Waar vind ik de veelgestelde vragen over het digitaal ondertekenen van Mijn VerbouwLening?  

Ook hieraan wijdde het Energiehuis een hoofdstukje op onze website. Je kan alles nalezen via onderstaande link.

     Klik hier voor de veelgestelde vragen over het digitaal ondertekenen   

 

     Facturen en uitbetalingen

Hoe kan ik facturen laten uitbetalen?  

Je vindt alle informatie hierover via onderstaande link.

     Hoe kan ik mijn facturen laten uitbetalen?

Opgelet! Zodra je een deel van de lening opneemt, begin je al rente te betalen op dat deel van de lening. Pas wanneer het volledige bedrag van de lening is opgenomen, zullen de terugbetalingen starten en begin je kapitaal terug te betalen.

 

We kozen een andere aannemer dan degene waarvan we een offerte indienden bij de aanvraag en waarop het technisch advies werd gebaseerd.  Kan ik die factuur aanleveren?

Dat kan. Maar vraag de aannemer om ofwel voldoende detail te voorzien op de factuur of bezorg bij de aanvraag tot uitbetalen ook meteen de offerte mee. Op die manier kan er nagezien worden of de werken technisch in aanmerking komen voor de Mijn VerbouwLening. We hoeven de offerte na jouw aanvraag tot uitbetalen dan niet meer op te vragen en er kan dus vlotter overgegaan worden tot de betaling.

 

Er zijn binnen een bepaalde categorie extra werken gebeurd ten opzichte van de offerte die we indienden bij de aanvraag. Kan ik voor die extra werken ook gebruik maken van de Mijn VerbouwLening?

Dat kan. Maar vraag de aannemer om voldoende detail van de extra werken te voorzien op de factuur. Op die manier kan er nagezien worden of de extra werken technisch in aanmerking komen voor de Mijn VerbouwLening en kan er vlotter uitbetaald worden.

 
Ik kreeg al een factuur van mijn aannemer, maar mijn lening werd nog niet goedgekeurd. Kan ik deze factuur laten uitbetalen? 

Neen. Facturen kunnen pas uitbetaald worden nadat de lening ondertekend werd. Maak dus steeds goede afspraken met je aannemer. 

 

Kan een factuur met datum van vóór de aanvraag tot de Mijn VerbouwLening worden aangeboden?

Neen. Enkel facturen op datum van na de aanvraag tot de Mijn VerbouwLening komen in aanmerking.

 

Ik kreeg een factuur van mijn aannemer, kan ik hiervan maar een gedeelte laten uitbetalen?  

Ja, dat kan. Je kan maximaal het volledige factuurbedrag inclusief btw vragen voor uitbetaling. Maar het kan ook een lager bedrag zijn dan het volledige factuurbedrag. Bijvoorbeeld: als er werken op de factuur staan die niet in aanmerking komen voor de Mijn VerbouwLening of als het restende kredietbedrag lager is dan het volledige factuurbedrag    

 

Mijn aannemer heeft een factuur opgemaakt met werken die niet in aanmerking komen voor de Mijn VerbouwLening. Wat nu? 

Je hoeft de factuur niet opnieuw te laten opmaken. Kijk de factuur na en vul enkel het bedrag in op het aanvraagformulier dat in aanmerking komt voor de Mijn VerbouwLening.


Wordt de factuur rechtstreeks betaald aan de aannemer?

Neen, dat kan niet. Bij de Mijn VerbouwLening worden facturen altijd uitbetaald op rekening van de kredietnemer. 

 

Mijn ouders hebben mijn factuur voorgeschoten. Kan ik het bedrag laten uitbetalen op hun rekening? 

Neen, dat kan niet. Je kan enkel uitbetalen op het bankrekeningnummer dat je vermeld hebt op je SEPA-mandaat (= domiciliëringsopdracht). 

 

Hoelang heb ik de tijd om facturen aan te leveren en het krediet op te nemen?

Je hebt maximaal 36 maanden de tijd. Te starten vanaf de datum van ondertekening van de leningsovereenkomst (akte).

 

Kan ik onbeperkt facturen aanleveren en laten uitbetalen of kan dit maar een aantal keer?

Je kan onbeperkt facturen aanleveren, totdat het kredietbedrag volledig is opgenomen.

 

Wat als het bedrag op de eindfactuur groter is dan het resterende kredietbedrag?

Dan wordt enkel het resterende kredietbedrag uitbetaald op rekening van de kredietnemer. Voor het restbedrag van de factuur gebruik je dan eigen middelen. Je betaalt zelf rechtstreeks de volledige factuur aan de aannemer.

 

Wat als je niet het volledige bedrag van de lening opneemt? Komt de rest dan te vervallen?

Als je jouw eindfactuur indient, kan je dit aanduiden op de het aanvraagformulier om een factuur te laten uitbetalen. Wanneer het totaalbedrag van de uitbetaalde facturen kleiner is dan het oorspronkelijk aangevraagde kredietbedrag op de akte, wordt het af te lossen bedrag beperkt (gelimiteerd) tot het totaal opgenomen bedrag. Je betaalt dus enkel af wat je hebt opgevraagd. Na het verstrijken van de 36 maanden na het ondertekenen van de akte, komt het (eventuele) restbedrag wel te vervallen.

 

     Aflossingen

Wanneer gebeurt de activering van het SEPA-mandaat? 

Zodra er een eerste factuur wordt uitbetaald, wordt ook de domiciliëring geactiveerd. Als kredietnemer ondertekende je hiervoor een SEPA-mandaat als bijlage bij de akte. Dit betekent dat de interesten op het opgenomen bedrag automatisch worden betaald en dat je geen overschrijving meer moet uitvoeren.

Indien je dit toch betaalde via een overschrijving (en zo de interesten tweemaal betaalt) dan wordt dit rechtgezet bij de eerstvolgende domiciliëring. Het extra betaalde bedrag wordt dan in mindering gebracht.

 

Wanneer wordt mijn lening in omloop gebracht?

Pas wanneer de eindfactuur werd uitbetaald, gaat je krediet in omloop. Dan start je met het terugbetalen van kapitaal en rente. Je ontvangt via mail (afzender is noreply@pmv.eu) het aflossingsplan met vermelding van de eerste vervaldag.

 

Hoe en wanneer gebeurt de eerste maandelijkse aflossing?

De maandelijkse aflossingen gebeuren via domiciliëring. Standaard staat dit op de 5de van de maand. Tenzij je bij het indienen van het SEPA-mandaat (bijlage bij de akte) voor een andere dag hebt gekozen, bijv. de 10de van de maand.

De eerste aflossing gebeurt gemiddeld een maand na het uitbetalen van de eindfactuur. Je wordt via een mail van noreply@pmv.eu op de hoogte gebracht van je eerste betaling (vervaldag) en je ontvangt het aflossingsplan.

Je kan het aflossingsplan steeds online raadplegen via VEKA Online. Je kan je aanmelden met onder andere jouw eID of itsme. De Vlaamse overheid maakte ook een instructievideo die je hier vindt.

 

Wat is het exacte bedrag dat ik maandelijks moet betalen?

Van zodra je aangeeft dat de laatste factuur de slotfactuur is, gaat het krediet in omloop. Je zal een mail ontvangen (afzender is noreply@pmv.eu) met het aflossingsplan en het maandelijks te betalen bedrag.

Je kan ook steeds online jouw kredietgegevens en de aflossingstabel raadplegen. Je kan dit doen via VEKA Online en je aanmelden met onder andere jouw eID of Itsme. De Vlaamse overheid maakte ook een instructievideo die je hier vindt.

     Mijn VerbouwPremie

Welke werken komen in aanmerking voor Mijn VerbouwPremie?

Lees op onderstaande website goed na aan welke voorwaarden de werken moeten voldoen en stem af met je aannemer:

     Klik hier om te weten welke werken in aanmerking komen

 

Welke documenten heb ik nodig om een Mijn VerbouwPremie aan te vragen?

We maakten een overzicht per categorie. Klik op de categorie hieronder voor de documenten die je nodig hebt:

 

Hoeveel bedraagt de Mijn VerbouwPremie?

Aan de hand van de simulator van Mijn VerbouwPremie kan je op een eenvoudige manier nagaan welke premies je kan aanvragen en op welk premiebedrag je recht hebt: 

     Ga hier naar de simulator

 

Hoe kan ik de Mijn VerbouwPremie in mindering laten brengen van Mijn VerbouwLening?

Je vraagt zelf de Mijn VerbouwPremie digitaal aan via Mijn VerbouwLoket. Je kan je aanmelden met onder andere jouw eID of itsme. De Vlaamse overheid maakte ook een instructievideo die je hier vindt.

Bij de stap ‘Communicatie en betaling' van het Mijn VerbouwLoket moet je aanvinken dat er voor de uitgevoerde werken een Mijn VerbouwLening werd afgesloten. Je vult jouw kredietnummer in en je krijgt te lezen dat de premie uitbetaald zal worden op het rekeningnummer van de Vlaamse overheid: BE26 3751 1174 8729.

Ben je hier onvoldoende mee vertrouwd? Dan kan je het woonloket van jouw gemeente of jouw RenovatieCoach contacteren om je te helpen bij jouw aanvraag.

 

Hoe weet ik of het Energiehuis Mijn VerbouwPremie heeft ontvangen en in mindering heeft kunnen brengen van Mijn VerbouwLening?

Het Energiehuis wordt op de hoogte gebracht van jouw Mijn VerbouwPremie. Deze wordt intern verwerkt. Vervolgens komt er een nieuw aflossingsplan dat je ontvangt per e-mail. De afzender is noreply@pmv.eu. Je kan het aflossingsplan steeds online raadplegen via VEKA Online. Je kan je aanmelden met onder andere jouw eID of itsme. De Vlaamse overheid maakte ook een instructievideo die je hier vindt.

 

Ik ben bij het aanvragen van de Mijn VerbouwPremie vergeten aan te vinken dat ik ook een Mijn VerbouwLening heb. Hoe kan ik die premie doorstorten en wanneer wordt die dan afgetrokken van de terug te betalen lening?

De premie stort je dan zelf door op het rekeningnummer van VEKA (Vlaams Energie- en KlimaatAgentschap) dat vermeld staat bij het aflossingsplan.

Let op! Het is belangrijk dat je ook de vermelde gestructureerde mededeling gebruikt. De premie wordt dan intern verwerkt.

Vervolgens komt er een nieuw aflossingsplan dat je ontvangt per e-mail van noreply@pmv.eu. Je kan het aflossingsplan steeds online raadplegen via VEKA Online. Je kan je aanmelden met onder andere jouw eID of itsme. De Vlaamse overheid maakte ook een instructievideo die je hier vindt.